Volkswagen is verder onder vuur komen te liggen vanwege het gesjoemel met software in dieselauto’s. De Duitse justitie heeft invallen gedaan bij het concern en in de Verenigde Staten zag de Duitse autofabrikant zich genoodzaakt om voor bepaalde nieuwe auto’s de aanvraag van certificaten in te trekken.

De openbare aanklager in Braunschweig liet donderdag weten dat er doorzoekingen zijn geweest in onder meer Wolfsburg, waar het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd. Tegen Volkswagen loopt in Duitsland een strafrechtelijk vooronderzoek vanwege het dieselschandaal.

Tijdens de invallen is gezocht naar documenten en data die daar meer informatie over kunnen verschaffen. Zo willen de aanklagers weten hoe de fraude precies in zijn werk ging en welke medewerkers van Volkswagen erbij betrokken waren.

Ook sjoemelsoftware in nieuwe modellen

Het intrekken van de aanvraag van certificaten in Amerika betekent dat ook in de nieuwste modellen van Volkswagen nog software kan zitten waarmee de uitstootwaarden van dieselmotors is gemanipuleerd. Het gaat wel om een specifiek Amerikaans verhaal. De aanvragen hadden betrekking op auto’s die daar volgend jaar op de markt moesten verschijnen, onder meer de Beetle, de Jetta en de Audi A3 turbodiesel.

Volkswagens hoogste baas in Amerika, Michael Horn, bood donderdag bij het Amerikaanse Congres in Washington nogmaals uitgebreid zijn excuses aan voor de hele affaire. Leden van de Senaat doen onderzoek naar acties van het concern omtrent belastingvoordelen voor consumenten die milieuvriendelijke diesels kochten.

Nieuwe testmethode

Ook in Nederland blijft de zaak voor beroering zorgen. Toezichthouder RDW heeft andere autofabrikanten dan Volkswagen om informatie gevraagd naar aanleiding van het dieselschandaal. De RDW wil snel een aantal feitelijke zaken op een rijtje hebben.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu besprak het dieselschandaal in Luxemburg met haar Europese collega’s. De nieuwe testmethode die de echte stikstofuitstoot van dieselauto’s meet in plaats van laboratoriumuitslagen, mag wat de Nederlandse bewindsvrouw betreft zo snel mogelijk worden ingevoerd. Maar het wordt volgens Mansveld waarschijnlijk wel lastig om alle 28 lidstaten op één lijn te krijgen. Landen met een grote auto-industrie liggen dwars.

Volkswagen erkende vorige maand dat er fraude is gepleegd met ongeveer 11 miljoen auto's wereldwijd, waarvan ongeveer 160.000 in Nederland. Het gaat daarbij om wagens van verschillende merken als Volkswagen, Audi en Skoda die tussen 2009 en 2015 zijn gemaakt.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl